emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

tisdag, augusti 15, 2006

Tjatade mig på flyget

Semestern är slut och jag är hemma igen. Eller egentligen har jag semester veckan ut, praktiken på Upsala Nya Tidning börjar inte förrän på måndag men det känns lite så ändå. Ska göra ett frilansjobb och flyga till Sundsvall på torsdag och håller på att kolla upp biljetter å sånt. Kul att få åka iväg och göra jobb men jag känner mig lite för semesterseg. Först och främst måste jag fixa en ny mobil. Kan ju inte sticka iväg på jobb utan telefon och även vardagen är svår utan mobil. På semestern var det lätt. Vi använde Jonas mobil bara som klocka.

Vår resa har varit riktigt bra. Lugn och skön, förutom resorna. På hemvägen idag var jag påväg att inte få åka med planet hem. "Questa é non una carta d´identità!" (Det här är inte en legitimation) skrek mannen i incheckningsdisken och pekade på mitt körkort. Joooo, hävdade vi gång på gång. Vi berättade att i Sverige funkar körkort som legitimation. Mannen fortsatte att skaka på huvudet men sa att han ändå skulle låta mig åka med men att det egentligen inte var rätt. Puh....inte mitt fel heller att hans landsmän knyckt mitt pass.

Har mött flera italienare som var som mannen i incheckningen. Alltid upprörda och vilt gestikulerande. Varför kan de inte bara fråga lugnt: "Jaha, så ni säger att det här är ett ID? Om ni väntar en stund ska jag ringa ett samtal och kontrollera saken...."
Mmmm....jag gillar den svenska stelheten. Ha ha.

Om vi på dagarna på Amalfikusten mest solade, badade och åt gott så gick vi mest i Rom. Inte en enda gång åkte vi kommunalt och mina fötter var helt förstörda om kvällarna. Tycker det är bästa sättet att se en stad och så slipper man ju trängas med alla andra turister. Vi bara kryssade mellan alla sevärdheter, parker och affärer. Många glassar, av världsklass, kunde vi också käka när vi rörde oss så mycket.