emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

torsdag, juli 27, 2006

Sunkiga Bofillsbåge

Efter en skön stund hos frissan, med huvudmassage, promenerade jag länge runt på söder. Hade flera timmar för mig själv i solen innan det var dax för sushi-middag med vännerna. Gillar att kolla folk och satte mig vid Bofillsbåge, Södrastation, med en tidning. Sitter sällan där och upptäckte att det var rätt sunkigt. Inte alls som fiiina Tessinparken vid Karlplan, några minuter från mitt hem, eller Nytorget som också ligger på söder. Det var skräpigare och de flesta som hängde där såg så slitna ut trots att de var unga. Alla rökte frenetiskt och många satt med systemetpåsar fast det bara var eftermiddag. Det var inte precis vin/öl och picnic utan fylledrickande. Kände mig faktiskt lite malplacée, för att svänga mig med lite franska.



Plötsligt när jag satt där och glodde kom en man fram till mig och frågade:
Är du arg på någon? (Oj, har han sett mina blickar eller...tänkte jag lite förskräckt)
- näe....
Är någon arg på dig?
- näe...
Men varför sitter du då ensam?
- Äh...jag väntar på mina kompisar.

Efter den konversationen ville han sätta sig ner bredvid mig och jag svarade motvilligt ja. Han luktade lite öl och såg rätt sliten ut. Minns inte vad han hette men han var 36 år, djurgårdare och hade blivit sviken av nån tjej. Pratade i några minuter innan han reste sig, gav en komplimang, och ropade: hälsa Östermalm!

Skumt var ordet. Det kanske verkar lite som om jag håller på att driva en hatkampanj mot min egen stad. Sist klagade jag ju på T-centralen. Behöver nog bara komma bort en stund så det är ju tur att jag flyger till Rom på söndag. Älskar ju stan egentligen men den har sina fläckar.

Nu ska jag sova och imorgon är det sista jobbdagen innan semestern. Kanske någonsin....eller i alla fall på väldigt länge.

4 Comments:

  • At 11:26 fm, Blogger Karin said…

    Ha! Du har blivit en östermalmssnobb ju!

    Tack för trevlig sushi igår, och ha det bäst på semestern!

     
  • At 2:56 em, Blogger Emma said…

    Yes, visst har jag. Insåg det också lite förvånat när jag satt där. Fast å andra sidan kan jag ofta känna mig fel på Östermalm också. Trivs nog bäst i Enskede. Läste du förresten Aftonbladet idag? Där fanns en intervju med Gry om hur det är att bo i Enskede. Hon sa att hon trivs och att grannarna umgicks....he he.

     
  • At 12:36 em, Anonymous Anonym said…

    I really enjoyed looking at your site, I found it very helpful indeed, keep up the good work.
    »

     
  • At 11:23 em, Anonymous Anonym said…

    Your are Nice. And so is your site! Maybe you need some more pictures. Will return in the near future.
    »

     

Skicka en kommentar

<< Home