emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

onsdag, juli 26, 2006

Fula T-centralen

T-centralen är verkligen ingen trevlig plats. Just nu vimlar det av turister där, svenskar och utlänningar, och det är dit de flesta går. Många, som bara är där en helg, hinner kanske bara med området runt T-centralen. Inte kul. Var där idag och det var ingen njutning. Hela området runt plattan är ju just nu en byggnadsplats där det är tjockt med folk. Dammigt och fult. Det som också stör mig, när jag ändå är igång, är att det ofta står en person på plattan och predikar i en mikrofon om gud. Högt pratar de om Jesus och att man måste lämna sitt liv i guds händer. Har de tillstånd till sånt? Ser sällan några som lyssnar utan de flesta skyndar snabbt förbi.

Hoppas T-centralen blir en bättre plats snart. Ett område som alla besöker borde vara finare än såhär. Men förhoppningsvis är det därför det byggs överallt. För även om knarkhandeln kanske inte går att bygga bort finns det mycket annat vi kan polera. Fast plattan-mönstret, som syns på bilden, får ingen måla över. Det gillar jag.

6 Comments:

  • At 9:32 em, Blogger Ninaw said…

    Vilken fin bild! Har du gjort den?

    Jag tycker det låter lika mysigt som jobbigt det du beskriver (inte knarkhandeln och flummen då utan folket. Allt levande. Finns en stämning i Stockholm som är så skön. Jag tycker inte det är så grått och smutsigt där..? (Fast jag bor ju inte där längre så jag kanske inte ser på det på samma sätt som du.. jag är ju lite nostalgiskt lagt när jag är där..)Grått kanske, asfaltsgrått.. Men det finns något med det som har en charm på något sätt.. Finns ju andra gröna helt fantastiska ställen i Stockholm.

    När jag bodde i stockholm så fanns där en dam (Typ 65-70 år)som kallades "Maria" som stod med en orgel framför sig vid plattan (fast inte mitt på.. lite vid sidan om men ändå "på")och sjöng med späd (och illa) röst. Just sånger om gud och religion. Finns hon kvar eller har den här tagit över?

     
  • At 10:19 em, Blogger Emma said…

    Ja, visst är röran lite av charmen med området. Kanske är jag lite extra känslig när jag jobbat en hel dag och sovit lite. Bilden hittade jag på Google Bilder. Var tagen 1972 tror jag. Sök på Sergels torg så hittar du den.

    Maria dog för några år sen. Hon satt verkligen där jämt och störde mig inte alls. Hon var charmig och rörande trots att hon sjöng om gud. Känns inte som om hon ville pracka på någon något utan sjöng från hjärtat av glädje.

     
  • At 9:37 em, Anonymous Anonym said…

    Hey sis!

    Fin bild! riktigt smutslig och grov, vackra kontraster.

    :D

     
  • At 3:53 fm, Anonymous Anonym said…

    Looks nice! Awesome content. Good job guys.
    »

     
  • At 12:15 fm, Blogger Emma said…

    Hey broder! Synd att jag inte plåtat själv..Kram

     
  • At 7:14 fm, Anonymous Anonym said…

    I'm impressed with your site, very nice graphics!
    »

     

Skicka en kommentar

<< Home