emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

torsdag, juli 13, 2006

Zidane har fel

Hela världen förundrades över hur fotbollsstjärnornas stjärna Zindine Zidane kunde skalla Materazzi i VM-finalen. Det skulle ju bli hans storslagna avslut. Visst, det var verkligen korkat och fult gjort men kanske inte helt oförståeligt. Eller, sånt händer överallt. I stressade situationer kan folk som är fulla av adrenalin slå varandra på käften. Det konstiga är att Zidane inte ångrar det han gjort.

"Det skulle ju innebära att jag tyckte att han hade rätt att säga det han sa", svarade han i en intervju. Nej Zidane, så är det inte. Det skulle visa att du inte tog det italienaren sa på allvar. Det rätta vore att söka upp honom i efterhand och snacka istället. Såklart. Tycker Zidanes uttalande låter som om det kom från en unge i en sandlåda. "Men jag hade ju den röda spaden först och ´därför var det ju rätt att slå honom så att han förstår att man inte får ta spaden." Barnlogik.

Jag kommer och tänka på boken Med uppenbar känsla för stil av Stephan Mendel-Enk som handlar om manlighet. Om att våldet i samhället hänger ihop med det manlighetsideal som pojkar formas till. För tyvärr fanns det säkert en massa pojkar och män (och kanske också flickor och tjejer) som applåderade när Zidane stångade Materazzi som snackat illa om hans mamma och syster. Som en riktig man.

1 Comments:

Skicka en kommentar

<< Home