emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

tisdag, juli 11, 2006

Boktid


När jag var på landet läste jag ut sommarens första bok. Låter nog futtigt för många men för mig är det en seger. Under terminerna har jag svårt att läsa annat än tidningar och kurslitteratur. Men i höst, när jag ska praktisera på UNT, borde det kanske gå bättre. Den första boken jag läst är "Tillsammans är man mindre ensam" av Anna Gavalda som är en tjockispocket, över 500 sidor, men lättläst. Som jag skrev förut handlar den om ett gäng udda människor i Paris som möts och hamnar av en slump under samma tak. Ingen bok som berörde mig djupt men jag gillade den. Intressanta karaktärer och den väckte endel funderingar. Handlar om ensamhet. Det är jag sällan idag men minns när jag som 19-åring var allena i Florens i 3 mån. Då kände jag mig ofta ensam.



Nu ska jag börja på en ny bok som jag varit lite skeptisk till. "Låt den rätte komma in" av John Ajvide Lindqvist. En skräckis och tydligen ska vampyrer dyka upp i handlingen. Inte min grej, som älskar realism men flera jag känner har proppsat på att jag borde läsa den. Brorsan, brorsans tjej, Karin och Pocketshop på Götagatan. Författaren var ju sommarvärd också, som jag missade, men ska nog lyssna på nätet.

4 Comments:

  • At 9:26 fm, Blogger Karin said…

    PocketShop Uppsala hade även boken som "Sommarens bästa läsning" förra sommaren... Oj nu ska vi inte höja förväntningarna för mycket. Men men

    Jag har tagit tag i projektet "läsa alla böcker jag borde läst för flera år sen" och den första på listan är Gömda. man måste ju ha läst den, även om den är lite för jobbigt realistisk för känsliga mig

     
  • At 5:56 em, Blogger Emma said…

    Ja, en sån lista är bra att ha. Gömda tycker jag absolut att du ska läsa. Jag har läst den och uppföljaren Asyl. Visst är de hemska men också läsvärda.

     
  • At 10:50 fm, Blogger annen said…

    "Låt den rätte komma in" är MYCKET läsvärd! Och hans röst var mysig att lyssna på, alltså när han sommarpratade, så det borde du göra :)

     
  • At 2:35 em, Blogger Emma said…

    Ja, har bara läst cirkus 60 sidor men det verkar lovande. Slutar jobbet nu och tänkte åka hem å läsa.

     

Skicka en kommentar

<< Home