emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

fredag, augusti 18, 2006

Mitt nya pendlarliv

Har fått mitt schema för praktiken på Unt och ska jobba kväll med redigering hela första månaden. Ska bli kul men lär inte bli lätt att hålla ett socialt liv. Är i alla fall ledig på fredagar. Fick lite smått panik nyss när jag upptäckte att sista tåget hem från Uppsala går 23.10 och sista bussen redan 22.30. Jag trodde att det gick en buss vid tolv men det var visst bara på helger. Konstigt när så många pendlar mellan de städerna, kan väl inte bara vara inom media man har kvällsarbete.

När jag insåg att jag inte skulle komma hem började kolla upp lite alternativ. Taxi skulle kosta runt 800 (!) och vandrarhem 350 kr. Inga summor som passar min tunna plånbok. Ingen av mina närmare vänner bor kvar i Uppsala så jag känner inte att jag kan slagga hos någon under en hel månad.

Ringde därför min handlare på tidningen om råd. Måste ju va fler än jag som pendlar. Hon skrattade lite och sa att "nej, det där får du inte ligga sömnlös för. Vi brukar göra så att pendlarna ändå får ta det sista tåget". Det betyder att jag kommer att jobba en timma mindre. Tidningen skulle visst också betala taxin till tåget. Skönt att höra att jag slipper hitta nåt dyrt boende i stan.