emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

lördag, augusti 19, 2006

Läslust

Jag har sett betydligt mindre film i sommar än under året och längtar lite till de mörka höstkvällarna. Istället för film har jag läst mycket mer än annars. Fem böcker blev det under min drygt två veckors långa semester i Italien. Det är mer än jag läst på ett år. Bättre avkoppling än att ligga på stranden med en bra bok finns nog inte. Alla 5 kan jag rekommendera. Nu läser jag Tusen små bitar av James Frey som också verkar lovande.

Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist: innan jag började med denna var jag rätt skeptisk. En skräckroman i förortsmiljö med vampyrer. Alla som känner mig vet att jag gillar realism och undviker fantasy och sånt. Men den var bra. Karaktärerna var intressanta och historien spännande. Gillade att den utspelades i stockholms förorter men att den var annorlunda. Kanske kan jag tycka att slutet blev lite för mycket.

Sträckläste den i alla fall och är imponerad av författarens fantasi och förmåga att berätta om vampyrer på ett trovärdigt sätt.



Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg: En klassiker som jag någonstans läste att en rad kulturmänniskor menade var nummer ett historiskt. Ofta kan jag tycka att gamla klassiker, den här är från 1912, är tunga och svåra att relatera till men den här var lättläst och underhållande.

Handlar om förhållandet mellan unge Arvid och unga Lydia. Extra kul att Arvid jobbade på en tidning och en del av handlingen utspelades på redaktionen. Fnissade lite åt språket ibland också. Vi gingo stod det lite överallt.




Hanteringen av odöda av John Ajvide Lindqvist: Även denna bok gillade jag av skräckromanförfattaren men den var inte lika bra som den första. Den här är ännu mer skruvad och handlar om att de döda i Stockholm plötsligt vaknar och börjar lämna bårhusen.

Intressant tema. Alla, som har förlorat en närstående, har väl någon gång önskat att personen ska vakna upp igen. Men då vill man ju att de ska va som vanligt. Tycker även att denna, precis som Låt den rätte komma in, spårar ur lite på slutet.



Klockan 10.31 på morgon i Khao Lak av Pigge Werkelin och Lena Katarina Swanberg: Journalisten Swanberg har tillsammans med Pigge skrivit boken om hur har förlorade hela sin familj i Tsunamin. Det är svårt att inte beröras av den här boken. Pigge berättar verkligen rakt från hjärtat med kärlek till sin döda fru och två små pojkar. Satt och läste denna på Napolis tågstation när tårarna började rulla. Men boken är inte bara tragisk utan handlar också om det som ändå är roligt i livet.
Är man inte bra på att uppskatta livet blir man bättre när man läst den här.

Fans av Fredrik Strage: Den här boken har ju hyllats av alla så mina förväntningar var höga när jag började läsa. Strage har träffat en mängder, mer eller mindre galna, fans. Holländaren som lyckas bli tillsammans med Agneta Fältskog, den unga tjejen som åker till Michael Jacksons rättegång och tonårstjejer som plingar på hemma hos Darin därför att de kan hans portkod. Visst var mycket underhållande, särskilt kapitlet om tjejgänget Hamstergirls som dyrkar Westlife, men vissa delar var också lite sega. Gillade mest de avsnitt om artister som jag har koll på.

Kul också med extramaterialet i slutet med fanbrev och annat personligt.

4 Comments:

  • At 4:38 em, Blogger Ninaw said…

    Åååååååååååh, Tusen små bitar är en av de absolut bästa böckerna jag läst!!

    "Hanteringen av odöda" har jag köpt och ligger och väntar som turordning 1 efter boken jag läser just nu.

    "Låt den rätte komma in" har jag stått och stirrat på och funderat på att köpa. Jag är lite som du, undviker fantasy och föredrar realism.. Men du tyckte den var bra alltså? Ska nog köpa den då..

    "Fans" har missat mig.. men den lät lite spännande.. ska kolla upp den.

    Klockan 10.31 på morgonen i Khao Lak har jag oxå läst. Har en liten recension på både den och Tusen små bitar på bloggen någonstans faktiskt. Tyckte väl "så där" om "10.31 på morgonen....."

    Kul med bokrecensioner! =)

     
  • At 5:34 em, Blogger Emma said…

    Ja, jag minns att du skrev att du gillade Tusen små bitar och att din kille/man skulle läsa den i nåt vad ni gjort. Min kille läste den i Italien och gillade den mycket. Ska läsa klart den under mina pendlingar till Uppsala.

    Ja, köp "Låt den rätte komma in" också. Som jag skrev tyckte jag den var bättre än Hantering av odöda. Vad läser du nu?

     
  • At 5:57 em, Blogger Ninaw said…

    Just nu läser jag en liten psykologibok som heter "Livet i familjen- om det viktiga samspelet". Av Jesper Juul som även jobbar som familjeterapeut. Nyttigt ibland att läsa lite sånt där.. kan påminna en om saker man glömt eller få en att se saker med nya ögon. Så kan man oxå få lite bra tips och lära sig något på vägen.. =)

     
  • At 6:41 em, Blogger Emma said…

    Låter intressant. Känner igen hans namn.

     

Skicka en kommentar

<< Home