emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

söndag, augusti 27, 2006

Firade fyra flickor

Seg. Dagen efter en kräftskiva borde man varken ha tvättid eller ha jobb vid datorn att göra. Solen skiner och jag längtar ut. Vi hade ingen frukost idag, eller jo havregryn till gröt men inget bröd, så jag ställde mig och bakade scones. Rätt imponerad av min ork men ibland är mitt matsug starkare än min trötthet. Gott med apelsinmarmelad, ost och te.

Igår firade jag fyra tjejer som fyllde år. Malou, Saga, Lisa och Sophia. De två första är tvillingar, brorsbarn till min äldsta vän Anna-Maria, och fyllde 1 år igår. Anna-Maria och hennes föräldrar, tvillingarnas farmor och farfar, hade skrivit en fin sång till födelsedagsbarnen. Vet inte hur mycket de förstod av texten men de tittade i alla fall upp från alla leksaker och stirrade på sångarna.

Lisa och Sophia fyllde båda 25 i sommar och hade fixat en imponerande kräftskiva på Lisas landställe ute på Ingarö, i skärgården. Allt var perfekt. Strålande sol, havsutsikt, partytält, pajer, massa kräftor, sånghäfte och dj:s. Vi var 50 pers med egendesignade kräfthattar, vissa ambitiösare än andra. Det enda som saknades var en tunnelbana hem. Helst röd linje. Det blev en taxi för 900 spänn istället. Tur att vi var 7 pers.