emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

söndag, augusti 20, 2006

Anrell om damfotbollen

Att damfotbollen har betydligt mindre publik än herrfotbollen vet ju alla. Nu har Aftonbladets ständige tyckare Lasse Anrell fått en lysande idé på hur publiken ska lockas dit. Damfotbollen ska göras kvinnligare. Så smart han är. Och vad menar han då med det? Jo, bland annat ska spelarna ha kjol på sig, som tennistjejerna, och inte manliga short.

"Våga vara kvinnliga, tjejer. Vilken härlig paroll. Särskilt lämplig är den ju nu när damfotbollsspelarna
blivit så himla olebbiga och snygga. Annat var det ju förr när alla var flator och helst gick omkring i flanellskjortor och för stora shorts. Nu är det andra tider - dags därför för andra seder. Med spelare som Moström, Marklund, Ekblom och allt vad de makalöst heteronormativa brudarna heter så finns det all anledning att pigga upp dem själva och publiken med att de inte ska se ut som terränglöpare. Gör målen lite trevligare.
Sätt på lite girlanger, rosetter och annat fint där det passar. Våga göra sporten kvinnlig, tjejer. Vilken härlig paroll. Kanske borde man steget fullt ut och måla målen rosa. O, vad trevligt."

Menar han verkligen allvar? Tyvärr gör han nog det även om han kanske överdriver lite. Tjejer ska vara något att se på och det är inte vad de gör som ska vara lockande.

3 Comments:

  • At 6:43 em, Blogger Ninaw said…

    Oj, jag skrev med fel inlogg.. Min dotter skrev ett inlägg på sin blogg innan jag tog över datan.. Sömntutan här ovan är alltså min dotter.. men inlägget var egentligen från mig..

     
  • At 6:53 em, Blogger Emma said…

    Hoppas verkligen du har rätt men tror ändå att dett ligger allvar i botten. Han skriver ju att han vet att han kommer få skit för det men att han ändå står för sin åsikt.

     
  • At 8:57 em, Blogger Ninaw said…

    Eller så vill han bara provocera, skapa debatt?

     

Skicka en kommentar

<< Home