emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

söndag, augusti 27, 2006

Alliansen överröstar vänstern

Om exakt tre veckor är det val. En rätt kort tid att bestämma sig. Jag är en av de där osäkra väljarna som partierna ännu kan slåss om. Folkomröstningen om trängselskatten är mycket lättare att ta ställning till. För mig blir det ett ja. Jag tycker att det är ett bra system för att hålla nere bilismen i innerstaden. Visst kan det slå hårt mot vissa, som verkligen MÅSTE åka bil, men majoriteten tror jag faktiskt är lite lata och behöver ändra sina vanor.

Jag tycker att det är mest Alliansen som hörs och syns i årets valrörelse. De är ju överallt och skriker ut sina budskap. Vad vänstern vill är inte lika klart. Trots det kan inte högern få min röst. Deras jämställdhetspolitik är så gott som obefintlig och jag tror inte på deras samhälle som bara handlar om mer frihet till individen. Nej, staten vet inte alltid bättre än mig eller dig om våra liv, men om man upplever att det finns samhällsproblem (som att männen inte tar lika stort ansvar för hem och barn) och som man vill förändra tror jag inte på att staten kan rulla tummarna. Tyvärr behövs det påtryckningar uppifrån för att mönster ska brytas.