emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

onsdag, februari 15, 2006

Recenserad av ett intervjuproffs

Bra första fråga!, Sa han och funderade på svaret. Lite senare: Nej, nu ställer du ingen fråga utan ger mig din teori. Då vet inte jag vad jag ska svara.

Idag har jag intervjuat en man som är något av en expert på intervjuteknik. Förutom att han har gjort mängder av intervjuer själv, har han skrivit en bok och föreläser i ämnet. Därför blev det lite märkligt att intervjua honom om det samtidigt som han recenserade mina frågor och mitt sätt att intervjua. Vad ska han tycka om nästa fråga? Funderade jag lite nervöst medan vi pratade. Väldigt lärorikt men konstigt.

Det roliga var att han sa att han själv är dålig på att intervjua. Han håller på och föreläser om det bara för att han är sjukligt intresserad.

Nu ska jag försöka väva ihop detta med intervjun med det andra intervjuproffset. Blir inte lätt. Men först ska jag på teater och se Det finns ett liv därborta i Vällingby på Stadsteatern. Kan nog va bra och rensa hjärnan med lite dramatik, och låta intrycken sjunka, innan jag kan bygga upp en dramaturgi i artikeln.