emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

tisdag, februari 14, 2006

Giftiga rosor

Jag producerade en egen nyhet idag som bara fick sändas i radio-JMK. Mycket slit för att bara runt 10 personer skulle lyssna. Därför tänkte jag använda min blogg och sprida den vidare.

Idag är det ju alla hjärtans dag. Då skickas inte bara mängder av sms och käkas massa sötsliskigt godis. Nej, då köps också 4 miljoner rosor, fyra gånger så många som normalt. Härligt kanske många tycker. Men, vad få vet eller i alla fall inte bryr sig om är att så gott som alla rosor odlas på plantager i utvecklingsländer där arbetsförhållandena är usla. Giftiga bekämpningsmedel används och odlarna har inga skydd utan får skador. De har också otrygga arbetsanställningar och oskäliga löner. Inget som kanske så många tänker på när de ger eller får den vackra röda rosen. I både Schweiz och England finns idag rättvisemärkta rosor men ännu inte i Sverige. Men enligt vd:n för Rättvisemärkt i Sverige är det påväg och hon lovade faktiskt att det ska gå att köpa på nästa alla hjärtans dag.

Jag kan väl inte påstå att jag är den som har järnkoll på alla vilka varor som är producerade bra eller att jag aldrig köper "dåliga" produkter. Men det känns ändå bra att få insikt om något jag inte hade en aning om. Snart har jag i alla fall ett val. Intervjuade också en engagerad tjej från Röda korsets ungdomsförbund som protesterade mot rosförsäljningen på Medborgarplatsen. Alltid intressant att prata med någon som har en en sån glöd för att andra människor ska få det bättre.