emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

måndag, februari 13, 2006

Möte med ett proffs i maktens hus

Från att under flera dagar känt mig trött och oinspirerad är jag nu nästan euforisk. Är fortfarande trött, men nu känns journalistiken kul igen. Jag har varit på Riksdagen idag och intervjuat en veteran på Sveriges radio till en tidning om grävande journalistik. Hon var i riksdagshuset för att hon bevakar KU-utfrågningen. Som intervjuperson var hon idealisk och bjöd på allt det om jag blivit uppmanad att försöka få ur henne. Det var en häftig känsla att sitta där i maktens hus med en person som arbetat som journalist i 30 år och som intervjuat folk som Palme, Persson, Schyman och Bildt. Trots all erfarenhet behandlade hon mig med respekt. Fick också många bra tips på hur man kan handskas med knepiga intervjupersoner.
Undra om jag om 30 år kommer att bli intervjuad av en ung blivande journalist som impad antecknar allt jag säger? Känns förstås rätt avlägset.

På onsdag ska jag träffa en annan SR-journalist som är expert på just intervjuteknik. Ska bli kul att se om han arbetar på något annat sätt.