emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

söndag, februari 05, 2006

Arg busschaufför

Vid halvtre i natt lämnar jag och Jonas Bomben på Vinterträdgården. En buss kommer som det står Frihamnen på men den saknar nummer och enligt tabellen skulle buss 91 mot Frihamnen först gå om en kvart. Därför rusar jag fram till bussen, sticker in huvudet i dörren och hojtar:

- Går du till Gärdet?
- Hej, ropar chauffören.
-Eh....GÅR du till Gärdet?
- HEJ, sa jag, sa chauffören och spände blicken i mig.
- Eh, hej.
- Man kan inte bara komma och fråga sådär utan att säga hej!
- Nä, eh...förlåt, men går du till Gärdet?
- Ja, det ser du väl. Det står ju Frihamnen, väser han.
- Jo, men det är inget nummer....

Visst är det mycket trevligare om man hälsar. Men kan man verkligen kräva det halv tre på natten, när många druckit annat än kaffe latte och det dessutom är snorkallt? Dessutom är det väl inte säkert att alla vet att Gärdet ligger vid Frihamnen? Kunden har väl alltid rätt oxå.

Förmodligen var denna man inte på sitt soligaste humör. Han hade nog inte fått umgåtts med sina fina vänner, käkat god mat och dansat till svängig musik. Som jag hade gjort. Stackarn.