emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

onsdag, februari 01, 2006

Impad av Cecilia Uddén

Imponerande. Vi har precis haft en föreläsning med Sveriges Radio-journalisten Cecilia Uddén. Jag har fått en ny journalistisk förebild. Det var som att förflyttas till Mellanöstern en stund. För mig är Israel och Palestina-konflikten svår att förstå och det känns oftast rätt avlägset men när hon pratade om sitt jobb som utrikeskorre blev det plötsligt greppbart. Vilken otrolig kunskapsbank hon sitter på och skulle utan problem kunna vikariera som samhällslärare. Uddén berättade om hur hon arbetade för att de abstrakta händelserna skulle fånga radiolyssnarna. En sax som klipper i ett tyg eller glassplitter som sopas upp kan göra mycket för att levandegöra en miljö.

Vi kom också in på objektivitetsdebatten som var aktiv efter att hon, i samband med det amerikanska presidentvalet 2004, var öppen med att visa sin ståndpunkt. "Carl Bildt, hur kan du som är en så klok man vilja att Bush blir president och inte Kerry?", sa hon i ett radioprogram. Idag ångrar hon de uttalanden men menar samtidigt att det är viktigt att våga vara subjektiv men samtidigt inte partisk utan visa båda sidor. Inte helt lätt att särskilja det men jag tror jag förstår vad hon menar. Subjektiv är man alltid som människa. Det man bär med sig kan man inte sudda ut utan det kommer alltid att påverka de val man gör som journalist. Skildrar man en händelse utifrån egna iaktagelser blir det betydligt intressantare än om man bara läser upp ett torrt nyhetstelegram.

Ikväll ska jag äta middag hos Julia som praktiserar på Skeppsholmens folkhögskola. Ska bli kul att kolla in hennes nyrenoverade lägenhet. Men egentligen borde jag söka sommarjobb, läsa en bok jag ska recensera och börja med research till nästa reportage. Jaja, varför göra något idag som man kan göra imorgon.