emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

onsdag, februari 08, 2006

Manglad

Kände mig överkörd av en mangel idag. Trots tröttheten, och att jag egentligen bara ville gå hem, fortsatte jag redigera klart. Man blir nästan som hypnotiserad när man sitter och stirrar på ljudkurvorna på skärmen. En millimeter fel och det låter helt fel. Värmde mat åt en kille i klassen som när klockan var över tre ännu inte hade slitit sig från datorn. Imorgon är det sändning!

När jag åt lunch hamnade jag i en jobbig diskussion om jämställdhet med folk som inte vill se problemen. Egentligen kokade jag inombords men var för trött för att orka annat än att muttra att jag inte höll med. Jag hajar inte hur man kan blunda för hur det ser ut. Blir deppig när jag hör
saker som: "Varför ska jag behöva läsa genusvetenskap? Varför är inte tex Marxism obligatoriskt?", som en kille undrade när vi snackade om att det nästan i alla kurser finns inslag av genusperspektiv. Håller med om att det ibland bara känns inslängt med en bok om feminism och att lärarna knappt reflekterat över frågan. Men perspektivet behövs, det märktes tydligt idag.

Ikväll skulle några i min klass ordna vinprovning för andra gången. De köper in lite olika viner och har med lite information om arom, druva och sötma. Jag var med sist och det var kul. Men ikväll fick tröttheten bestämma var jag skulle gå. Känner mig stressad. Har två frilansjobb på gång plus att jag ska jobba på Infopaq på söndag. Måste kanske skolka för första gången under utbildningen för att hinna med. Som jag gjorde i gymnasiet.

Gillar inte när skolan äter upp all min tid. Spelar ingen roll att det är kul och att jag lär mig massor. Längtar efter att röra på mig. Känna svetten rinna och träningsvärken spänna i musklerna. Hinner inte den här veckan. Men lite får jag väl skylla mig själv. Vi hade inte behövt göra fyra intervjuer, varav bara en var på telefon. Var man lägger ribban kan man förstås styra lite själv också.

4 Comments:

  • At 11:38 fm, Anonymous Anonym said…

    Just nu känner jag som du. Tröttheten är små larver som kryper under skinnet.
    Så vill jag inte ha det - jag vill inte vara slut, jag vill bara att vintern ska vara det.
    Men snart kommer solen tillbaka och med den förhoppningsvis också energin.
    Att bero på var man ska lägga ribban: Kanske är det inte alltid upp till en själv, tänk på boken "Diagnos duktig". Det är lätt att även en hög ambitionsnivå och goda resultat slår tillbaka mot en själv som en slags dubbelbestraffning eller "aldrig nog". Man är duktig och får beröm, men priset är att känna sig som en urkramad handuk. Är det här bekräftelsen på tesen att kvinnor måste jobba tio gånger hårdare än män för att lyckas? Stapplar vi omkring som vandrande bevis på patriarkatet? Hålögda och urkramade. I så fall borde vi inte lägga skulden på oss själva för att vi lägger ribban högt.

     
  • At 7:18 em, Blogger Emma said…

    Har faktiskt inte läst den boken men det kan nog stämma att vi båda lider av duktighetssyndromet. Precis som många andra av mina tjejkompisar. Uppstressade och med en känsla av att vi alltid kan göra mer. Och vi är alla under 30. Var ska det sluta? Tack för dina tankar,är alltid skönt med lite nya perspektiv på saker.

     
  • At 10:34 em, Anonymous Anonym said…

    Emma du måste läsa Diagnos duktig. Jag har den! Och hmm kanske borde läsa den igen... Med tanke på att jag nog lagt lite för många timmar på AIESEC den här veckan men har ångest för att jag inte gjort tillräckligt.

    Men köp den, finns på Pocket Shop :-)

     
  • At 10:36 em, Anonymous Anonym said…

    En sak till: det som är bra med den är ju att den sätter in den i ett större sammanhang, att det inte är individens fel att man stressar ihjäl sig utan för att det faktiskt har en direkt koppling till könsmaktsordningen (åh vad jag gillar det ordet) att tjejer bedöms efter vad de presterar

     

Skicka en kommentar

<< Home