emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

söndag, februari 12, 2006

Slopa inte anställningstryggheten

Jag läste i DN att en majoritet, 64 %, av de mellan 16-29 år tycker att man bör avskaffa anställningstryggheten för unga för att företag ska våga anställa. Det är Temo som ligger bakom undersökningen som är beställd av Centerpartiet. Jag är förvånad. Visserligen skulle det säkert kunna leda till att fler arbetsgivare skulle anställa men till vilket pris? Unga lever redan idag under osäkra förhållanden. Många flyttar mellan andrahandsboenden och har en dålig ekonomi. Jag tror inte att oron i magen, eller stressen som många kännner, blir mindre bara för att man får sticka in näsan på ett företag när man samtidigt riskerar att kickas ut när som helst. Finns det inte en risk att många kommer att utnyttja oss unga hungriga medarbetare som inte törs ställa krav?