emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

lördag, mars 10, 2007

Vinna en kvinnokropp

Man kan vinna så mycket bara genom att svara på några frågor i en tidning. Mobiltelefon, en prenumeration, smink, böcker och sex med en prostituerad. Bland varorna dyker en kvinnas kropp upp som erbjudande till läsarna.

Det är dagen efter Internationella kvinnodagen när nyheten sprids om att den danska herrtidningen Super, från Allers förlag, har sex med en prostituerad som vinst i en tävling.

Rubrik på omslaget:
”Vinn en tur med Laura. Jag håller bakdörren öppen för dig.”

Chefredaktören försvarar det hela med att det var den prostituerades eget förslag. Även om det var det tycker jag att det hela är sinnessjukt. En kvinnas kropp är ingen vara. Punkt slut. Hoppas att det aldrig händer här. Myten om den lyckliga horan får bara inte sprida sig hit.

2 Comments:

  • At 12:01 em, Anonymous Anonym said…

    Nej, det är fel. Man vinner inte kvinnans kropp. Det man vinner är en halvtimme av hennes tjänster. Kvinnans kropp är och förblir intakt.

    Ett frivilligt avtal ingås, med samtycke mellan båda parter. Över det har du ingen rätt att bestämma – tror du det är det DU som är sinnessjuk.

     
  • At 3:38 em, Blogger Emma said…

    Jasså, JAG är sinnesjuk. Varför då?

    Är det för att jag inte tycker att den som säljer sin kropp gör ett fritt val? Hamnar man på gatan har det gått riktigt långt.Det är inte ett jobb man väljer om man inte är desperat.

    Självklart kan jag inte bestämma över något. Jag har bara en åsikt.

     

Skicka en kommentar

<< Home