emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

torsdag, mars 08, 2007

Kvinnornas dag

Internationella kvinnodagen. Många ställer sig frågan om den behövs. "Vi har ju kommit långt i Sverige om man jämför med andra länder." Absolut. Jag är glad att jag lever i början av 2000-talet och inte i början av 1900-talet. Är också glad att jag bor i Sverige och inte i typ Saudiarabien där kvinnor inte ses som likvärdiga män på några område.

Men svenska kvinnor tjänar fortfarande 80 procent av männens löner, varje dag blir mängder av kvinnor våldtagna och män är ännu i klar majoritet på alla ledande positioner i samhället. Trots att vi är så medvetna. Dessutom ser det likadant ut, och betydligt värre, över hela världen. Samma mönster i land efter land.

Så, ja dagen behövs. Samtidigt så löser förstås inte en dag problemen utan det handlar ju om att arbeta för jämställdhet hela tiden. Lättast är väl att börja i sin närhet.

Hände mycket på stan idag och under kvällen. Fester, föredrag och annat som säkert att varit kul och intressant men jag orkar bara ligga i soffan och glo på tv.