emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

söndag, mars 11, 2007

Senegalesiskt dop


Jag är inte döpt och bara varit på två dop i hela mitt liv. Men idag var jag på mitt tredje och det var annorlunda. Helt på senegalesiskt vis.

En av mina bästa vänner, Gro, är gift en man från Senegal, El Hadje, och för exakt en vecka sedan fick de en son. Fina lille Amdi.

Enligt traditionen ska barnet döpas en vecka efter födseln. Det som också är annorlunda från svenska dop är att barnets hår rakas. Håret som har varit i magen anses inte rent utan ska bort. Mörka lockar föll under rakhyveln. Tur att det snart kommer nytt. Först skrek han och jag tyckte att det hela bara kändes grymt och onödigt men sen blev han lugn och somnade. Kanske blev det som massage, mannen som rakade gjorde det väldigt försiktigt.

Efter ceremonin bjöds vi på en speciell gröt med söt yoghurt till, beska nötter och sallad. När jag gick väntade de fortfarande på huvudrätten som en vän skulle komma med. Bland gästerna var en liten tjej som var jätterolig. Hon var nästan en kopia av Olive i Little Miss Sunshine.

2 Comments:

  • At 7:53 em, Anonymous Anonym said…

    Vad fin han är, din blogg håller verkligen nyhetsvärde då jag inte visste att han skulle döpas idag. Hade velat veta.....

     
  • At 9:35 em, Blogger Emma said…

    Är det L som skriver det? Fick veta det i går när jag hälsade på. Vet att du är välkommen i veckan.

     

Skicka en kommentar

<< Home