emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

lördag, februari 24, 2007

Utelåst utan mobil

Det vilar en förbannelse över mitt passerkort. Förra lördagen jag jobbade kom jag inte in för då funkade inte den kod jag hade. Idag blev jag utelåst i kylan i typ en halv timma. Kortet funkade först som vanligt men sen när jag skulle hämta tunga tidningsbuntar utomhus hände något.

Jag svor först inombords över att det tillhör mina arbetsuppgifter att släpa in tidningar som postbudet lämnat utanför porten. När jag nästan var färdig råkade jag ha uppe dörren lite för länge och den började tjuta. Jag stängde kvickt och hämtade den sista bunten men då kom jag inte in. När jag slog koden lyste det bara ilsket rött.

Då svor jag högt och det gör jag inte ofta. Innan jag gick ut hade jag sagt till fotografen, som var den enda som var där just då, att jag skulle gå ut och hoppades på att han skulle undra vad jag tog vägen. Men icke....minutrarna gick och jag blev mer och mer frustrerad. Jag hade ingen mobil med mig att ringa på. En väktare kom körande i sin bil och jag bad om att han skulle släppa in mig. Näpp, det fick han inte. Jag sprang runt till olika dörrar och testade kortet men utan resultat.

Tills slut kom det ytterligare en väktare och då bad jag honom gå in och upplysa min kollega om att jag stod ute i snön.....äntligen kunde jag börja min arbetsdag.

Pratade med säkerhetschefen men han hade ingen aning om varför det blev sådär. "Antingen fick du hjärnblödning eller så vet jag inte...." sa han och önskade mig lycka till i morgon.