emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

söndag, februari 18, 2007

Hälsat på hos (s)kottarna

Är hemma igen efter några dagar i Skottland. Är svårt att sammanfatta alla intryck och upplevelser såhär men jag ska försöka. Vi har i alla fall haft det väldigt bra.

2 hela dagar var vi i Glasgow. Staden är inte vacker, smutsig och grå, men levande och rolig att vara i. Vi promenerade mest, shoppade lite, åt god mat och var på bio två gånger. Den ena filmen, Lars von Triers The Boss of it all, såg vi på Glasgows filmfestival. Dessutom var vi på konsert en av kvällarna och såg det kanadensiska banden Junior boys. Jonas kände till dem och lovade mig att de skulle va bra. Kostade bara runt hundra spänn och jag gillade dem. Lyssna här.

En dag tog vi tåget till Edinburgh som är en riktigt fin stad. Vackra hus och fin natur. På bilden ser ni mig när jag promenerar upp på det gigantiska berget där man hade fantastisk utsikt över staden och havet.

Det märkligaste med resan: Att skottarna kan gå så tunnklädda. Vi såg massa killar i shorts och på kvällarna var det fullt med folk i festkläder utan jackor. Särskilt många tjejer promenerade omkring i korta kjolar och linnen! Själv huttrade jag trots att jag hade fodrad jacka, halsduk, vantar och ibland även mössa. Det var inte minusgrader men bara ett par plusgrader på kvällarna.

4 Comments:

  • At 6:25 em, Blogger Karin said…

    Men de är ju knäppa! Irländarna är likadana, mitt i vintern går de ut i små toppar och korta kjolar. Galet!

     
  • At 11:12 em, Blogger Carina said…

    *skratt* forstar precis vad du menar med tunnkladda manniskor. Fattar inte att de inte dor av koldskador varje vinter! A andra sidan... har man bott i deras hus sa vet man att det oftast ar varmare ute an inne - aven pa vintern!

    Nar de skrattar at mig och tycker att jag som svensk borde palla kylan battre ("har inte ni annu kallare hos er?") sa brukar jag krasst svara att jo, det har vi, men vi vet ocksa hur man klar sig...

    Tror du lyckades pricka in toppenvadret dessutom! Kul!

     
  • At 3:32 em, Blogger Ninaw said…

    Häftigt foto!

    Skoj att ni hade det trevligt! =)

     
  • At 7:44 em, Blogger Sara said…

    Åh Edinburgh! Vad kul att du tyckte staden var fin :) Jag bodde där några månader och hade en fantastiskt kul tid där. Du har helt rätt i det där med klädseln; medan jag frös som bara den så var skottarna hur tunt klädda som helst och verkade inte alls störas av kylan. Väldigt märkligt.

     

Skicka en kommentar

<< Home