emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

torsdag, februari 22, 2007

Inte en särskilt vis tand

Det värker i tandköttet och käken. I förrgår fick min högra visdomstand i underkäken för sig att den skulle börja växa. Varför just då? Jag förstår inte hur det fungerar. Ville den vara schyst och vänta till efter vår resa eller? Lyste med en ficklampa för att se vad som egentligen pågår där inne och fick se hur tanden kämpade med att växa upp.

Kollade vårdguiden.se och där står det att de börjar växa mellan att man är 18 och 26 år. Min är alltså ute i sista stund. Det står också om symptomen och vad det kan bero på.

Det gör ont och tandköttet svullnar runt den inflammerade visdomstanden. Sitter tanden i underkäken kan kinden svullna upp, du får feber och svårt att gapa. Visdomständerna kan växa fel på grund av platsbrist, vilket kan ge problem.

Ringde min tandläkare och sköterskan sa att det bara var att avvakta och härda ut. Är ledig idag och har sjukanmält mig i morgon. Att jaga intervjupersoner och flänga runt är inte kul med en rinnande näsa och en ond mun.

1 Comments:

  • At 4:48 em, Blogger Ninaw said…

    Åh, din stackare. Det där har jag varit med om. Min försökte börja växa igenom en annan tand. Jössös höll på att svimma av smärta, fick uppsöka läkare. Så de fixade och donade ohc hade sig. Ojojoj, vad lilla jag hade ont!
    Men det hör väl till ovanligheten dock. Men jag vet hur det känns och lider med dig. Ta mycket värktabletter!! ;)

     

Skicka en kommentar

<< Home