emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

onsdag, februari 21, 2007

Kvinnliga och manliga hjärnor

"Kvinnor är bättre på att ta hand om små barn och män är bättre på att leka med dem när de är lite äldre..."

Det var ett av uttalandena i radioprogrammet "Ring P1" för en stund sedan angående debatten om manliga och kvinnliga hjärnor. Utgångspunkten var forskaren Annica Dahlström debattartiklar i DN om att kvinnor har bättre fingertoppskänsla och är biologiskt bättre på att ta hand om barn.

Visst, det finns säkert biologiska skillnader som har vissa generella betydelser för våra beteenden. Men att skillnaderna skulle vara avgörande för vem som ska ta hand om barnen tror jag inte. Det där är bara ett sätt att rättfärdiga gamla könsroller.

Jag är övertygad om att det som främst påverkar oss är förväntningar och förebilder i omgivningen. Inte hur hjärnan är konstruerad. Alla tjänar på att mammor och pappor delar på ansvaret för barnen. Inte minst barnen som behöver en nära relation till båda sina föräldrar.