emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

söndag, januari 28, 2007

Rothstein om kärnfamiljen

DN debatt idag får Tiina Rosenberg stöd av statsvetaren Bo Rothstein. Han håller med henne om att kärnfamiljen är ett antifeministiskt projekt.

Skälet till att denna ojämställdhet uppstår i kärnfamiljen är emellertid lika enkel som förbisedd, nämligen att när svenska män och kvinnor bildar par så är de inte alls jämställda från början. Han är nästan alltid något äldre (cirka tre år) vilket innebär att han redan står något starkare på arbetsmarknaden (eller har kortare tid kvar tills han är klar med sin utbildning).
Även om den initiala skillnaden mellan parterna kan vara liten innebär den att när paret utsätts för den ekonomiska påfrestning det innebär att skaffa barn (man behöver ofta större bostad, säkrare bil och så vidare), så ser det för båda parter ut som om det för familjens bästa lönar sig mest om han anstränger sig mera på arbetsmarknaden och då måste hon, eftersom barn och hem tar tid, anstränga sig mindre. (ur DN)

Stämmer verkligen. Om vi skulle få barn nu, eller inom några år, skulle vår ekonomi bli så. Jag, som är två år yngre, har inte etablerat mig på arbetsmarknaden ännu medan Jonas har fast jobb. Vi diskuterade den här artikeln lite när vi åkte till IKEA idag och pratade om att det inte bara är kvinnor som förlorar på att det ser ut såhär. Män, som inte är föräldralediga, missar en ovärderlig tid med sina barn. Det finns säkert många som skulle vilja vara hemma mer men att det inte ses som manligt i alla kretsar.

4 Comments:

  • At 7:18 em, Blogger Mikael said…

    Kommentar på ett inlägg från förra året angående Rättvisemärkta rosor, snart kommer det att finnas Rättvisemärkta rosor i COOP och ICA's butiker, lagom till Alla hjärtans dag! Mer info om dessa finns på Rättvisemärkts hemsida samt COOP's och ICA's hemsidor... www.rattvisemarkt.se www.coop.se och www.ica.se, så... håll utkik!

     
  • At 7:34 em, Anonymous Anonym said…

    Säga vad man vill om Rothstein men denna teori är verkligen tänkvärd. Första gången jag hörde honom presentera den var 2001. Sen dess har detta enkla men ack så betydelsefulla följt mig.

    Trots detta är jag fast i samma negativa mönster. Jag har fast jobb och yngre studerande flickvän. Vi borde därmed egentligen göra slut. Detta lockar emellertid inte alls. Det får dock inte bli några barn. Kanske kan det bidra till att undvika några ytterliggare ojämlikheter.

     
  • At 9:22 em, Blogger Emma said…

    Mikael: Kul med respons på ett så gammalt inlägg. Kul också att det kommer att finnas rättvisamärkta rosor till årets alla hjärtans dag. Precis som vd:n på Rättvisemärkt lovade mig förra året.

    David: Kul att höra från dig. Hörde att du fått fast jobb! Grattis! Så ni vill inte ha några barn? Det vill vi. Hoppas det går att kombinera med att vara jämställda. Hoppas vi ses snart!

     
  • At 10:33 em, Anonymous Anonym said…

    Tror helt klart det går att kombinera! Det fixar ni.

     

Skicka en kommentar

<< Home