emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

onsdag, januari 17, 2007

Betyg i ordning

Redan i höst kommer Stockholms kommun att införa ordningsbetyg i grundskolan. Visst, det finns problem med diciplinen och respekten på många skolor, men jag tvivlar på att ett särskilt betyg kan ändra på det. Om jag ser tillbaka på min egen skoltid minns jag många, oftast killar, som inte respekterade läraren utan mest snackade med varandra och kom och gick som de ville. Det var under högstadiet. Att de skulle förändrats genom att de blev underkända i ordning tror jag inte. Problemen låg på ett djupare plan än så.

Dessutom, vad innebär ett högt betyg i ordning? Det kan bli mycket godtyckligt och vissa elever kommer kanske att tystas av rädsla för att få lågt betyg i ordning.

Jag tycker att skolor borde arbeta mer med etik och moral. Om man inte inför ett särskilt ämne i det kunde de ha många temadagar då sådana frågor kunde diskuteras. Om respekt mot andra människor till exempel.