emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

tisdag, januari 09, 2007

Gynning säljer sina bröst - pengarna till Rwanda

Carolina Gynning är trött på sina jättetuttar och tänker nu sälja dem på E-bay. "Man ser brösten istället för mig" säger hon i en intervju i Punkt se. Pengarna hon får in ska gå till offren för inbördeskriget i Rwanda.

Lite halvgalet är det när bröst blir en handelsvara. Precis som många kvinnor är idag. Varor. Jag fördömer inte alla kvinnor som fixar nya bröst men det är tragiskt att många vill skapa sig ett bättre självförtroende via jättebomber. Kända i media är Linda Rosing och Natscha Peyre men där ute finns många andra som tar efter.

När jag var och köpte ny bh i helgen på Lindex var det ett tjejgäng i 17-årsåldern i affären. Det var tydligt att en av tjejerna hade skaffat sig ett par nya bröst. Hon ropade till de andra: "Nej, jag har inte DD-kupa, bara D-kupa". Hennes kropp var smal och brösten som guppade i urringningen kan inte ha varit äkta. Det lös dåligt självförtroende om henne.


Jag hoppas att försäljningen av Gynnings bröst kan få fler småtjejer att tänka om och lägga pengarna de sparat på något annat än en operation. Kanske en kurs i portugisiska i Brasilien eller en kurs i smyckesdesign skulle få dem att växa istället?
Hoppas den person som köper dem väljer att inte operera in silikonet utan bara vill skänka pengar till Rwanda. Kanske en man?