emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

måndag, januari 01, 2007

Det hände 2006

När jag först såg tillbaka på 2006 mindes jag ingenting. Det var väl ett år, precis som alla andra, tänkte jag. Men lite har ju faktiskt hänt. Som att jag fått en egen lägenhet i en av stans mer populära närförorter till exempel.

Bäst: Att jag och Jonas fått ett förstahandskontrakt i Midsommarkransen. Vi var på plats 30 och trodde vi inte hade någon chans på lägenheten. Jag var inte ens på visningen utan jag fick syna de bilder J hade tagit. Det är fantastiskt att slippa bevisa att vi är värda att bo kvar som vi behövde varje termin i studentbostaden. Det är också fantastiskt att ha ett kök, vardagsrum och ett sovrum med dörr. Längtar till den första vårvärmen när vi kan sitta på balkongen och äta middag eller bara låta dörren stå öppen.
Älskar verkligen mina nya kvarter och känner mig mycket mer hemma här än vid Karlaplan. Här röstar tex inte 60 procent på moderaterna, utan det är mer blandat, och är det någon övervikt så är det åt vänster.

Nya områden: I våras prövade jag under utbildningen på radio- och tv-journalistik för första gången. Det var roligt men också lite frustrerande att helt plötsligt vara nybörjare. Att göra speakar och påor är något helt annat än att göra skrivande journalistik. Nu blev man ju tvungen att använda sin röst och sätta allt på en gång. När man skriver kan man ju dölja sina egna misstag lätt och dölja klumpiga frågor men när micken är på fastnar allt.
Var roligt att göra ett inslag om fågelinfluensan och intervjua fågelmataren Olle vid Strömmen. Synd bara att vi upptäckte att kameran var i motljus först när vi kom hem.

Upsala Nya Tidning: Om kontraktet på lägenheten var den enskilt största händelsen är praktiken den största erfarenheten. Jag har utvecklats på många sätt under hösten. Både journalistiskt och personligt. Jag har lärt mig att skriva snabbt och inte tveka inför jobbiga telefonsamtal. När jag pluggade kunde jag gå och ladda länge inför ett samtal och om personen inte svarade körde jag fast helt. Det funkar ju inte på riktigt och jag har blivit bättre på problemlösning.
Jag har också blivit starkare i mig själv under hösten, men kanske också mer förvirrad. Vad är det jag vill? Kommer jag att trivas i det höga tempot som nyhetsjournalist?

Bestulen i Rom: Semesterresan i Italien började inte särskilt bra. Första dagen blev jag av med både passet och mobilen vid TVÅ tillfällen på Roms tågstation. När sedan Jonas tog fel resväska och blev tvungen att springa till grannbyn på Amalfikusten för att byta kunde jag bara garva när jag satt på min parkbänk. 18 timmars jobbig resa var över.

Såg en massa film: Även det här året kollade jag på mycket bra film. Särskilt i november under Stockholm filmfestival. De jag minns bäst från året är:
Babel, The Last king of Scotland, Aldrig som första gången och den gamla klassikern Scener ur ett äktenskap.