emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

måndag, december 18, 2006

Dränker ungarna i leksaker

Alla som varit ute i någon av landets gallerior och köpcentrum vet att det råder köphysteri just nu. Kassar efter kassar fylls och mycket av det som köps är egentligen nödlösningar utan särskild tanke bakom. Undra hur stor andel av julklappshandeln som består av klappar där den som betalat tänkt tanken: "Ja ja, jag köper väl det här då..."

Enligt Handelns utredningsinstitut, Hui, ska vi ju bräcka förra årets handel och slutsumman ska bli 52 miljarder kronor. Absurt!

Ringde Hui idag för att jag skrev en artikel om handeln av leksaker inför julen. Då fick jag reda på att enligt deras prognos kommer svenska folket att köpa leksaker för över en miljard kronor under bara december!

Det är också mer än förra året....Vad ska detta sluta? Försöker vuxna döva sitt dåliga samvete, att de inte umgås tillräckligt med sina barn under året, med att dränka dem i prylar på julafton?
Brats-dockan är en av de leksaker som säljer bäst i år enligt de leksaksbutiker jag ringde runt till idag. Hon ska vara mer modemedveten än den vanliga Barbie-dockan.
Pojkar vill istället ha piratgrejer som ett piratskepp eller piratbilbana. Är någon förvånad?

3 Comments:

  • At 9:53 em, Blogger Ninaw said…

    Och Bratz är ju inte ett dugg opedagogiskt.

    Jag begriper inte att jag fallit för mina barns tryck och faktiskt handlat de där gräsliga sakerna!

    Varför måste de vara så spacklade och avklädda för? Vad ger det för signaler till barn? "Vill du vara cool, visa så mycket som möjligt av din kropp och spackla bort din naturlighet?"

    Huga

     
  • At 8:38 fm, Blogger Karin said…

    Nej jag är inte det minsta förvånad. Brats eller pirater, bra att befästa könsroller så tidigt som möjligt så att ingen blir förvirrad.

     
  • At 2:50 em, Anonymous Anonym said…

    det läskiga är ju att leksaksaffärerna är uppdelade i kill- och tjejavdelning så man inte ska råka köpa en killeksak till en tjej, det vore ju faktiskt katastrof.

     

Skicka en kommentar

<< Home