emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

torsdag, december 21, 2006

På väg till Åre varje morgon

"Välkomna till tåg 80 som ska ta oss till Östersund och Åre. I tåget har vi också en bistrovagn som serverar varma och kalla rätter. Vi kommer idag att visa två filmer. Den första börjar halv 9 och det är den barntillåtna filmen Gustaf 2 och den andra visar vi klockan 11 och det är den svenska familjefilmen Förortsungar...."

Detta har jag hört nästan varje morgon den senaste tiden när jag åkt till Uppsala. Jag åker med ett tåg som går klockan 8 från centralen och det är ett långtgående tåg. Det är lite märkligt att sitta bredvid folk som är på väg till en skidort eller åtminstone på en liten resa till Gävle. Inte på väg till jobbet som jag. Hela familjer sitter tillsammans med platslådor med pannkakor och högar med glassiga tidningar.

Blir alltid lite avundsjuk på dem som är på väg bort. Bort från vardagen. Ska bli skönt att få en paus och några dagars ledigt nu. Imorgon är min sista praktikdag, när jag jobbar nästa vecka blir det som vikarie. Med bra mycket bättre lön.