emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

lördag, december 23, 2006

Recept på juliga quornbullar

Är så tacksam för att julafton är på en söndag. Idag har jag gjort massa viktigt inför morgondagen. Allt har gått i ett. Gjort en julklapp, cyklat till söder och köpt två två och lagat vegetariska "köttbullar" av quornfärs. Den traditionella julmaten är ju ingen vidare om man inte äter kött så sedan några år tillbaka brukar jag göra mina egna bullar. Det är bara jag och min storebror som inte käkar kött i familjen och släkten.

Quornbullar, 4 pers
300 g quornfärs
2 st potatisar
2 st ägg
3 tsk stark senap
1 lök
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 msk smör


Gör så här:

1. Skala, skiva och koka potatisskivorna i lättsaltat vatten.

2. Riv eller finhacka löken.

3. Mosa potatisen och blanda i lök, ägg, quorn, senap, salt och peppar. Använd helst mixer.

4. Rulla till små bollar och stek försiktigt. De går lätt sönder.
Väldigt mysigt att fixa så här dagen innan dopparedan. Lyssnar på julmusik och glider runt i mjukisbyxor. Innan jag lägger mig måste jag rimma på i alla fall några paket. Brukar lyssna på P1:s rimstuga för att få inspiration.