emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

tisdag, januari 16, 2007

Opålästa rekryterare

När man går på en anställningsintervju förutsätts man läsa på en massa om företaget. Är man inte påläst finns risken att man verkar ointresserad och lat. Men hur är det med rekryteraren, bör inte den personen också läsa på lite inför intervjun? Det tycker jag. Det handlar om respekt. Har hänt många gånger att rekryteraren varken är uppdaterad på min ansökan eller på mitt CV. I stället får man dra allt muntligt igen.

Förutom att det handlar om respekt för den arbetssökande blir intervjun bättre. Rekryteraren kan borra djupare i saker man uppgivit skriftligt och får därmed veta mer om personen. Arbetsgivare inom media borde va särskilt bra på det. Som journalist vet man att utan bra research blir det ingen bra intervju.

3 Comments:

  • At 10:08 em, Anonymous Anonym said…

    Hej,
    jag håller helt med! Gick det bra annars?

     
  • At 10:59 em, Blogger Emma said…

    Jodå. Det gick bra. Svårt att veta bara hur mycket jobb jag kommer kunna få. De hör av sig när det finns inhopp.

     
  • At 9:03 fm, Blogger Karin said…

    Usch vad irriterad jag blir! Det är klart att en bra rekryterare alltid ska vara helt påläst på personens bakgrund, annars måste man ju ägna hela intervjun i att gå igenom cv:t och hinner inte fokusera på det viktiga. Nej, utan bra research blir det ingen bra intervju!

     

Skicka en kommentar

<< Home