emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

måndag, januari 15, 2007

Jämställdhetsarbete viktigare än feministepitet

I dagens Svenska Dagbladet finns en artikel om att 13 av ministrar inte vill kalla sig för feminister. Är någon förvånad? Borgerliga politiker och högermänniskor generellt brukar väl sällan vilja använda sig av den etiketten. Den är ju "nedsmutsad" av vänstern. Egentligen vet jag inte om jag tycker att det är så hemskt att de inte väljer att kalla sig feminister. Lite märkligt kanske med en jämställdhetsminister som inte är feminist men det viktiga är ju vad Sabuni åstadkommer.

Det är värre om ministrarna inte ser problemen. Om de vägrar att prata om kön utan bara som människor som individer. För då kan inga problem lösas. Kallar de sig feminister, men utan att göra något åt problemen, är det ju inget att ha.

Hittills har regeringen prioriterat jämställdhetsfrågorna alldeles för lågt.