emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

onsdag, januari 10, 2007

Guldbaggefavoriter

Guldbaggenomineringar är sedan några dagar klara och jag har några favoriter. Jag vill se fler filmer innan galan men har i alla fall sett ganska många.

Förortsungar, som är nominerad till bästa film, har jag inte sett. Däremot har jag sett 70-talsversionen av Rännstensungar med Cornelis W, som filmen utgår ifrån, många gånger. De andra två nominerade, Storm och Farväl Falkenberg, har jag däremot sett. Båda var orginella och bra och jag kan inte bestämma mig för vilken som förtjänar priset mest. Ingen gav jag högsta betyg men de var klart sevärda.

Anastasios Soulis, som är nominerad till, bästa manliga huvudroll, var riktigt bra i Underbara älskade, en film som enligt mig bara är godkänd. Den killen vill jag se mer av.

Även om både Att återvända och De andras liv var riktigt bra tycker jag att Babel var bättre och borde knipa priset för Bästa utländska film.

Solklar vinnare för bästa kortfilm är den animerade kortfilmen Aldrig som första gången. Härliga animationer och kul med flera perspektiv på sexdebuten. Eller solklar och solklar, jag måste erkänna att jag inte sett Mannen som inte kom någonstans. Kanske ändrar jag mig men tror inte det...