emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

söndag, januari 21, 2007

Feministiskt initiativ från insidan

Ikväll, kl 20.00, visar SVT 2 den första delen av Viljornas kamp - filmen om Fi. Filmaren Liv Weisberg har följt partiet från bildande till valet 2006. Det ska jag inte missa.

I världens mest jämställda land bildas 2005 ett feministiskt parti. Det första entusiastiska mottagandet från media förvandlas dock snabbt till hätska rubriker om intriger, splittringar och falangbildning. Tittaren förflyttas bakom gängse mediebild och får svar på många frågor. Vad sades egentligen mellan Tiina Rosenberg och Ebba Witt-Brattström som sedan utlöste ett av Sveriges mest omfattande mediedrev? (Från SVT:s hemsida)

Själv var jag med på ett möte de hade för att skriva ett reportage för utbildningen. Minns att de verkade ganska förvirrade inför hur de skulle lägga upp arbetet men att det fanns ett starkt engagemang.