emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

tisdag, november 07, 2006

Winnerbäck bojkottar Tv4

Min gamla idol Lars Winnerbäck dök upp som debattör i DN imorse. Lite märkligt att han inte har hörts mer i media eftersom hans texter är så politiska. Idag hade han med en debattartikel med rubriken "Ställ inte upp på mobbningen i Tv4:s talangjakt". Han är kritisk till programmet Idol och stoppar reklamen av sin samlingsskiva i Tv4.

Ambitiösa ungdomar som läser det här: Dåliga rektorer och juryer som "kan branschen" är inte coola. Vi som håller på med musik, teater, film och konst ska vara en motkraft. Vi ska inte delta i mobbning, vi ska inte vara offer för den. Ni som ratats i "Idol": Grattis, starta band och släpp fram krafterna! Jag hade också blivit ratad, garanterat!

Jag har själv lite blandade åsikter om Idol. I början av uttagningarna tyckte jag att det var hemskt att se hur unga hoppfulla människor brutalt maldes ner av juryn. Även om många av dem hade förbryllande lite självinsikt tycker jag inte att det är rätt att vara så elak. Men nu, när nivån på deltagarna är hög, tycker jag att det är kul att kolla.

Tycker att det är bra att artister, som Winnerbäck, tar ställning och uppmuntrar dem som blivit ratade. Han själv hade inte gått särskilt långt i tävlingen till exempel men hans musik är ändå älskad.

2 Comments:

  • At 11:49 em, Anonymous Anonym said…

    Varför skulle inte Winnerbäck "gått särskilt långt i tävlingen" ?

    /Jonas

     
  • At 4:52 em, Blogger Emma said…

    Därför att han inte har den stil, varken sång- eller utseendemässigt, som idoljuryn vill ha. Han sjunger inte "rätt" typ av musik. Håkan Hellström skulle inte heller vinna tävlingen.

     

Skicka en kommentar

<< Home