emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

onsdag, november 01, 2006

Fem timmar hem från jobbet

Där rök den kvällen. Drygt fem timmar tog det för mig att åka hem från jobbet idag. Precis som många andra har jag suttit fast i kollektivtrafiken hela kvällen medan vintervädret yrde utanför. 16.40 gick jag ut från jobbet i Uppsala och 22.05 var jag hemma i lägenheten i Midsommarkransen. Vanligtvis brukar det ta högst 1,5 timma.

När jag kom till tågstationen i Uppsala var tåget försenat en halv timma. Inte så farligt alltså i men i Märsta tog det stopp. Det var fullt på plattformen vid Stockholms central så vi fick inte åka vidare. Efter ett tag tappade tåget kontakt med centralen och de hade ingen aning om när vi skulle komma iväg. När vi suttit stilla en timma bytte jag och många andra till pendeltåget, som tar längre tid. Där blev vi sittandes i ytterligare en och en halv timma.

Det enda positiva med det hela var att jag slapp vara ute i kylan, som många andra resenärer. Dessutom var det kul att se hur folk började snacka med varandra när timmarna gick. Jag hade sällskap med en medelålders kvinna som var mycket pratglad. I början försökte jag ignorera hennes prat och stirra i min tidning men efter en stund uppskattade jag att hon ville snacka. Mot slutet steg det på en ung tjej, som jag tror var från Uganda, som pluggade inför taxiprov. Pratade också med två tjejer som jobbade på Nordea i Märsta. Tiden gick mycket snabbare när man kunde småprata lite.

Är inte alls sugen på att bege mig tillbaka till Uppsala om bara några timmar. Skulle gärna jobba hemifrån men törs nog inte föreslå det.