emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

onsdag, oktober 25, 2006

Konstsnack på engelska

Jobbig dag. Först var det tågförseningar och jag blev en halvtimma sen till jobbet. Skulle iväg till ett museum redan vid elva på förmiddagen och hann inte förbereda mig så mycket som jag hade tänkt. Jag hade bokat en visning av en ny utställning som har premiär i helgen. Men när jag och fotografen kom dit visade det sig att de höll på att göra i ordning utställningen. Flera rum var helt tomma och skultpturerna låg på golvet. Det fanns några foton som stod lutade mot väggarna men inga lampor funkade. Det visade sig också att den koreanska konstnären var där. Så klart jättekul att träffa henne men jag var inte det minsta förberedd för ett samtal med henne. Kvinnan pratade inte heller svenska utan intervjun skulle ske på engelska....

Jag är inte särskilt bra på att analysera konst på svenska och nu förväntades jag alltså göra det på engelska. Usch....i början gick det inte alls bra och jag hade bara lust att springa därifån men förklarade för konstnären om missförståndet och då gick det bättre. Fick också bra stöd av fotografpraktikanten David som var med och som hade en del bra frågor.

Klart sämsta jobb jag gjort hittills men fick faktiskt ändå nästan ihop artikeln innan jag åkte hem. Den ska inte in i morgondagens tidning. Inte kul att känna sig dum och misslyckad. Nu ska jag hämta tvätten och sen måste jag sova för är helt utmattad.

2 Comments:

  • At 7:40 em, Blogger Ninaw said…

    Du hade säkert ingen anledning att känna dig dum och misslyckad. Du pratade säkert 100 ggr bättre än vad det kändes som, tror du inte?

     
  • At 10:42 em, Blogger Emma said…

    Jo, kanske. Man dömer väl alltid sig själv hårdast. Gick i alla fall bra att snickra ihop artikeln och chefen sa att den var välskriven. Så det känns ju bra i alla fall.

     

Skicka en kommentar

<< Home