emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

onsdag, oktober 11, 2006

Anarkistmoderaterna

Vad har Cecilia Stegö-Chiló, Maria Borelius och Tobias Billström gemensamt? Jo, de är alla moderater och nya ministrar som lever under sina egna lagar. Två av dem struntade medvetet i att betala licensavgifterna och den tredje, Maria, använde svarta tjänster.

Att politiker kan göra fel är förståligt och acceptabelt. Däremot inte att de medvetet bryter mot lagen. Cecilia S C sa att många tror att det handlar om snikenhet eller att hon inte haft råd men att det beror inte alls på det. Nähä, men vad beror det på då?
Tobias B däremot var ärlig och sa att han inte tyckte att programmen på SVT eller SR var bra och att det var därför som han valde att inte betala.....!

Sanslöst att högt uppsatta och välbetalda politiker tror att de kan leva efter egna lagar och sen förvänta sig att folket ska följa lagboken.

4 Comments:

  • At 12:39 fm, Blogger Ninaw said…

    Eller hur! Eller som att ha en städhjälp svart för att de "inte" har råd.. Yeah, right?!

     
  • At 3:26 em, Anonymous Anonym said…

    Ja det är helt klart problematisk att medvetet bryta mot lagar. Det är dock konstigt att licensgrejen fördömts så hårt och fått enormt mycket utrymme i förhållande till svartjobbandet. Vad kommer detta sig? Beror det på att det är en fråga som berör media-sverige på ett påtagligt sätt? Att anlita svart arbetskraft anser jag personligen är mycket mer problematiskt och svårt att motivera.

    De aktuella politikernas val att inte betala tv-licens tycker jag däremot är lättare att argumentera för och förstå. Jag gissar att deras val grundar sig på ideologisk övertygelse. Lite civil olydnad i sådana lägen kan jag förstå och kanske till och med acceptera även om jag gillar public service. Trist att de berörda inte tydligare stått upp för sin övertygelse, kunde ha blivit en spännande debatt.

    Det om det/ David Jonsson Malmö

     
  • At 11:42 fm, Blogger Emma said…

    David: ja, du har rätt i att den obetalda tv-licensen har mycket större utrymme än de svartjobbande. Jag tror att det har blivit så eftersom att Cecilia S-C är ny kulturminister och högst ansvarig för public service. Även om det bryter mot deras ideologi tycker inte jag att det är ett acceptabelt argument för att stå över lagen. Det visar bara på att de anser att de är förmer och kan göra som de vill. Nu däremot kan de ju avskaffa licensavtalet utifrån sin ideologi. Kanske är det också som du säger, att frågan berör Mediasverige mer än svartjobbandet.

    Ha det bra!

     
  • At 1:23 em, Anonymous Anonym said…

    Hej!
    Det är dessutom kul att Anna Sjödin är helt emot domen mot henne. Det hade kanske varit bättre om hon själv hade dömt i målet eller hotat domaren med att hon minsann känner Bodström!!

     

Skicka en kommentar

<< Home