emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

tisdag, oktober 03, 2006

Tjej körde på Vägverkets kontrollant

Jag bara ryser när jag läser notisen nedan från UNT.

Elev körde på Vägverkets kontrollant - på uppkörningen
En körkortselev som skulle genomföra sitt körkortsprov i Uppsala i somras hade ingen riktigt lysande dag. I samband med uppkörningen körde eleven på den ansvariga kontrollanten från Vägverket. Händelsen inträffade i augusti och blir nu ett fall för Arbetsmiljöverket. Av anmälan framgår att den uppkörningsansvariga, en kvinna i 30-årsåldern, blev påkörd bakifrån. Hon fick bland annat ont i ryggen, men undkom utan allvarliga skador. Huruvida den upp- och påkörande eleven blev godkänd framgår inte av Vägverkets arbetsskadeanmälan.

På en av mina uppkörningar lyckades jag backa in i en bil som stod parkerad när jag skulle fickparkera. (Hade inte övat på det eftersom min körskolelärare bedyrat att det aldrig testas på uppkörningar...) Det blev ingen skada men jag tyckte att det båda vara pinsamt och jobbigt. Men att köra på den som ska godkänna en måste vara fruktansvärt. Både för eleven och inspektören. Den tjejen som körde upp kommer nog aldrig att våga göra det igen. Och kanske kommer många inspektörer på Vägverket att tveka att ge sig ut i trafiken med henne också.

1 Comments:

  • At 11:58 em, Blogger Emma said…

    Läste en rättelse i DN idag att det inte alls var så här. Körkortseleven hade inte kört på inspektören utan de båda hade blivit påkörda bakifrån av en annan bilist. En helt annan historia alltså som förmodligen inte berodde på elevens körkunskaper.

     

Skicka en kommentar

<< Home