emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

måndag, oktober 02, 2006

Bröt kanske mot etiken

Ont i magen. Ångrar lite att jag hängde ut en person i min senaste artikel i tidiningen. I fredags kändes det jättebra och jag var stolt över vad jag hade åstadkommit. Alla sidor hade fått komma till tals efter att jag fått jobba ganska hårt. Men nu känns det inte så bra. En läsare hörde av sig och tyckte att det var fel att vi gick ut med namn på personen som kritiserades i artikeln.
Han kanske hade rätt och att det var fel beslut.

Borde kanske inte ha dåligt samvete. Det var ju inte jag som fattade beslutet utan min chef. Men mitt namn står ju under och det känns inte bra. Jag vill inte tillhöra den skaran journalister som människor uppfattar som okänsliga. Sån är ju inte jag.

Imorgon ska jag till miljödepartementet och träffa den avgående ministern Lena Sommestad. Då slipper jag i alla fall fundera över namn- och bildpublicering.

3 Comments:

  • At 7:20 em, Blogger Emma said…

    Känns lite bättre nu efter att jag fått stöd av min vän Annis som också är i branschen. Hon läste artikeln och tyckte att jag gjorde rätt. Jag är ändå inte säker men känner mig i alla fall inte som en dålig människa längre.

     
  • At 10:05 em, Blogger Ninaw said…

    Nej, det var ju din chef som tog beslutet som sagt.

    Jag tror tyvärr man måste vara lite hård ibland i sitt yrke som journalist. Det är väl en del av det liksom. Sen är det väldigt upp till en själv "Hur" mycket.

    Sen lär man sig ju alltid efter ett tag vart ens egna gränser går och vart man ska dra linjen för att det ska kännas rätt för en själv. Sånt kan man inte veta förrän man väl fått testas i praktiken på riktigt.

    Stå på dig och det du tycker känns rätt.

     
  • At 10:34 em, Blogger Emma said…

    Nina: tack! Du har nog rätt. Måste bli lite mer hårdhudad samtidigt som jag inte vill tumma på min egna moral för mycket heller.

     

Skicka en kommentar

<< Home