emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

onsdag, september 20, 2006

Från Sri Lanka till äppelträd

Hur kan dagar gå så olika fort? Minns hur jag under mina somrar i Arla Foods växel satt och räknade timmarna. Det kändes som om klockan stod still. Nu går dagarna fort. Handlar väl om hur varierad dag man har och om hur mycket man kan styra över sin tid själv. På Arla hade jag noll inflytande över arbetet utan allt skedde efter samma mönster.

Idag har jag intervjuat en man på Röda Korset som ska åka till Sri Lanka och hjälpa barn som tvångsvärvas till militären, och försöka hindra att människor blir trakasserade av polis och militär. Gång på gång har fredsavtalen i landet brutits och konflikten mellan regeringen och Tamilska tigrarna bara fortsätter.

Vid lunchtid åkte jag och en fotograf och gjorde ett reportage från en kurs i fruktträdsbeskärning. Skönt att komma ut i solen en stund men fick anstränga mig för att hänga med när guiden snackade om hur man ska göra inför ett stort gäng entusiaster. Varierad dag minst sagt.