emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

fredag, september 15, 2006

S, mp eller fi?

Helgen har börjat för mig. Jätteskönt. Gårkvällen var tuff precis som årets val är. När helgen slutar måste jag ha bestämt mig för vilket parti som ska få min röst. Har ännu inte lyckats välja! Lyssnar jag på DN, som jag läst i hela mitt liv, borde jag absolut rösta på Alliansen, men det går emot hela min ideologi. Vill jag inte ha maktskifte borde jag rösta på sossarna, vars ideologi jag stödjer, men tycker som många andra att partiet känns trött och att det behövs någon slags förändring.

Funderar på miljöpartiet som behövs i politiken men de bryr sig inte tillräckligt om de feministiska frågorna. Vill jag att de frågorna ska ta större plats i politiken vore ju en röst på Fi det bästa. Ett parti som saknar en politik för många områden men som skulle behövas i politiken. Bara det att vi aldrig har haft en kvinnlig statsminister är helt absurt. Det är inte demokratiskt. Men en röst på Fi känns också som en röst på Alliansen. Hjälp....

Kristina Hultman är med i Fi och det känns som om hon talar direkt till mig på sin blogg.

OK. Man kan taktikrösta rött förstås (för att slippa Alliansen) och få Göran Persson & Co fyra år till. Det blir säkert lite grön folkhemsfernissa, och så blir det några miljoner utpytsade här och där från vänsterpartiet. Titt som tätt plockas en och annan blatte- och hbt-politiker fram som alibi och maskot också, för att dölja hur makten egentligen fördelar sig. Men i övrigt blir det samma gamla gubbar i toppen, som vi sett de senaste fyra åren. Samma gamla gäspning inför alla de frågor som feminister tycker är viktiga.
När man röstar sänder man dessutom en signal. Och med en röd röst sänder man signalen till makthavarna att ”ni duger”, ”vi är nöjda”, ”kör på fyra år till”. Det är så en socialdemokratisk valseger kommer att tolkas. Eller så röstar man på ett alliansparti – men då är man ju förmodligen inte feminist över huvudtaget. Då ger man OK till att låta en stor tung stövel trampa ner över ens huvud. Då blir polskorna som redan städar svart, ännu lite billigare. Då blir dagis en marknads-option. Då tänker man förmodligen inte på feminism över huvudtaget. Eller så låter man den stå tillbaka för den käcka lagandan i Mauds tunna – så att Göran Hägglund ska kunna få fortsätta att diskriminera homos utan att någon blir sur.

Hur tänker andra feminister med hjärtat till vänster?

2 Comments:

  • At 4:34 em, Anonymous Anonym said…

    Om man tycker jämställdhet är den enda viktiga frågan och tycker Fi har en bra politik för det tycker jag man ska rösta på Fi. Så som det ser ut idag verkar det dock bli en bortkastad röst, eftersom Fi inte verkar komma in i riksdagen. Om man vill ha kvar en vänsterregering, men vill visa något slags missnöje med sossarna borde man rösta på miljöpartiet eller vänsterpartiet som kommer att kunna kunna få igenom en del av sina förslag om det blir en vänstermajoritet i riksdagen.

    Det viktigaste som hänt på jämställdhetsområdet sedan sossarna kom till makten 1994 är enligt SCB följande:

    1995 Sverige blir medlem i EU. FN:s fjärde kvinnokonferens i Beijing.
    En månad av föräldraförsäkringen reserveras för modern
    respektive fadern (”pappamånad”) och kan inte överlåtas.
    Lag om registrering av partnerskap.
    Statistiska centralbyrån
    1997 Första kvinnliga biskopen.
    1998 Lag om våld mot kvinnor. Ändring i brottsbalken.
    Lag med förbud mot könsstympning av kvinnor.
    Jämställdhetslagen skärps avseende sexuella trakasserier.
    1999 Lag om förbud mot köp av sexuella tjänster.
    2000 FN:s specialsession, Kvinnor 2000: jämställdhet, utveckling
    och fred inför 2000-talet. Nationellt råd för kvinnofrid inrättas.
    2001 Jämställdhetslagen skärps bl.a. vad avser jämställdhets analys
    av löner.
    2002 Antal dagar utökas med 30 s.k. sjukpenningdagar till 480
    dagar. 60 av dessa reserveras för vardera föräldern och kan
    inte överlåtas.
    2003 Ändring i lagen om besöksförbud. Besöksförbud kan avse det
    gemensamma hemmet.
    2004 Regeringen beslutar om handlingsplan för jämställdhetsintegrering
    inom Regeringskansliet.
    2005 Ny sexualbrottslagstiftning.
    2006 Riksdagsbeslut om nya mål för jämställdhetspolitiken.
    Europeiska rådet beslutar om en europeisk jämställdhetspakt.
    Inkomsttaket för sjukpenninggrundande inkomst höjs till
    80 procent av lönen.
    Ersättning för garantidagar i föräldraförsäkringen höjs till
    180 kr per dag.
    En handlingsplan för jämställda löner har överlämnats till
    riksdagen.

    Det här bland annat är det sossarna vill göra på jämställdhetsområdet under nästa mandatperiod:
    Sverige ska vara jämställt. Vi socialdemokrater vägrar acceptera mäns överordning och kvinnors underordning i samhället.
    Krafttag krävs för att göra arbetsmarknaden jämställd. Lika lön för lika arbete ska gälla. Den offentliga sektorn ska gå före och eliminera osakliga löneskillnader.
    Idag arbetar många kvinnor deltid trots att de vill ha heltid. Vi vill lagstifta så att heltid blir en rättighet och deltid en möjlighet. Den nya lagen ska träda i kraft den 1 juli 2007 och ska få full effekt 2010.
    Mäns våld mot kvinnor och barn ska bekämpas. Varje kommun ska ta sitt ansvar för att stötta de kvinnor och barn som har utsatts för våld och sexuella övergrepp. Skyddet för utsatta kvinnor och barn ska stärkas.
    Kampen mot människohandel ska intensifieras.

    Man kan med rätta tycka att det går för långsamt på jämställdhetsområdet, men jag tror Kristina Hultman har missat att det händer en del saker. Att det bara är gubbar som bestämmer är ju helt fel, det är ju en rätt jämn fördelning mellan kvinnor och män bland ministrarna idag. Det är ju tveksamt om det skulle förbli jämt om Fi skulle få majoritet i riksdagen.

    Det viktiga tycker jag är att rösta på sossarna, miljöpartiet eller vänsterpartiet. Inte jätteviktigt vilka, det viktiga är att det inte blir en borgerlig regering.

    /Jonas

     
  • At 1:16 em, Anonymous Anonym said…

    Precis. rösta rött, inte rosa. Det är tyvärr en bortkastad röst. Men kryssa gärna en HBT-person för jämställdheten. Kolla länk på min blogg...

     

Skicka en kommentar

<< Home