emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

lördag, september 09, 2006

Konstturné

Idag har jag och Jonas varit på konstturné. Tre mål hade vi och det var ett bra sätt för att få med honom på promenad. Själv kan jag gå hur mycket som helst när solen skiner. Vi började med Ernst Billgrens konstutställning på galleri Lars Bohman. Tyvärr var det inte alls min stil. En massa djur som var klädda i 1700-tals kläder. Alla tavlorna var på samma tema. Tråkig konst enligt mig.



Mycket konst har jag svårt att ta till mig och gillar bättre fotoutställningar. Det är lite som med teater och film. Gillar mycket mer att se på film än teater även om jag har sett bra föreställningar också. Realism. Det är min melodi det.

Efter Billgrens tavlor gick vi till Kulturhuset och såg fotoutställning War War War av Martin Von Krogh. Bilderna är från kriget i Mellanöstern där Martin bodde under sommaren för att rapportera åt Aftonbladet. Väldigt fina men hemska bilder som berör. Utställningen håller bara på till 24 september men alla som kan bör kolla in detta.

Den tredje utställningen vi såg var Jens Assurs fotoprojekt This is my time, this is my life på Moderna museet. Han har plåtat en massa unga stockholmare som han menar har mer gemensamt med andra unga människor i Tokyo och New York än med äldre generationer i Stockholm. Bilderna var tagna med polaridkamera och var väldigt små. Synd, tror bilderna hade blivit mycket bättre i stort format.

1 Comments:

  • At 7:46 em, Blogger Ninaw said…

    Ja, den där bilden du visar upp var verkligen gräslig!

    Kul dag ni verkar ha haft! :) Trevligt med lite kultur, så känner man sig så duktig efteråt.. att man liksom gjort något konstruktiv av sin dag.

    Det är det jag saknar med att bo på landet. Närheten och möjligheterna att faktiskt bara kunna ta en planlös dag och faktiskt uppleva lite sånt. Här på landet kan man gå till ankdammen typ. Om man inte vill göra ett jätteprojekt då förstås.

    Saknar stockholm ibland.

     

Skicka en kommentar

<< Home