emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

tisdag, september 12, 2006

SMS-hyfs

Jag är trött på att bli ignorerad när jag skickar sms. Tre gånger de senaste dagarna har jag skrivit sms till personer i min närhet som jag inte träffat på ett tag men inte fått några svar. Det har inte varit sms som man inte kan svara på (typ, här sitter jag och njuter i solen i kungsan) utan jag har frågat saker. Nu när jag jobbar kvällar har jag svårt att ringa när alla andra är lediga.

När jag inte får svar på ett dygn tror jag att jag har fel nummer därför att jag själv, mer än i vissa undantagsfall, väljer att inte svara. Men de tre jag sms:ade hade alla fått meddelandet, visade det sig vid närmare efterforskningar, och hade tydligen för mycket att göra. Visst, ibland kan man ha tokmycket att göra och glömma att svara men jag tror att det mer handlar om en slapphet. Eller möjligen snålhet. Folk som medvetet bojkottar sms borde stänga av den funktionen. Fram för bättre mobilhyfs!

6 Comments:

  • At 1:18 em, Blogger Ninaw said…

    Ja, verkligen. Men jag har varit med om att jag fått sms och så har jag inte haft pengar på kortet för att kunna svara. Jag har ju kontantkort. Och det "är" faktiskt lite pinsamt att erkänna att man är så fattig så man inte kunnat fylla på sitt kontantkort. Eller tid. Så det kan inte vara så då?

    Men annars kan jag hålla med om att det är lite nonshalant. (hur det nu stavas, orkar inte kolla efter) Det är ju inte direkt något som tar lång tid eller är svårt att göra direkt.

     
  • At 8:42 em, Anonymous Anonym said…

    Jag svarar nästan alltid på sms.

    Men jag vet att jag ibland, när jag har mycket att göra, tänker att jag ska svara senare - och sen glömmer.

    Att du inte fick svar på dina sms kan alltså bero på:
    1) snålhet
    2) ignorans
    3) tidsbrist/stress/glömska

    Nummer tre (som jag då kan ansluta mig till ibland) kan ju faktiskt ses som ett tecken på de stressiga liv vi lever. Hinner inte just då. Sen - glömska. Hmmm...låter inte bra.

    Det ursäktar inte, men förklarar kanske vissa av fallen i varje fall.

    kram

     
  • At 9:56 fm, Blogger Emma said…

    Nina: Ja, vissa kan säkert ha slut på pengar men jag tror inte det va så den här gången.

    Anna-Maria:Du tillhör inte dem jag tänker på i alla fall utan är oftast pålitlig. (-: Jag kan förstå om det händer någon gång ibland men det känns som om det har blivit en sådan sms-kultur som inte bara kan förklaras med stress.

     
  • At 11:22 fm, Anonymous Anonym said…

    oj, vad jag kännde mig träffad eftersom jag inte alltid har tid, pga lila fröken, att svara direkt på sms och eftersom du skickade ett jätte gulligt sms i Måndags till mig som jag svarade med ett MMS (kom det fram?)lite senare. Det är också som Anna-Maria säger lätt att glömma bort att svara om man inte gör det på momangen.

    Men jag blir också små putt om jag inte får svar på mina sms. Man har ju också lite koll på vilka som inte har smörjt sms tummen på sistone.

    Hoppas ialla fall att det inte va mig du menade.

     
  • At 12:03 em, Blogger Emma said…

    Nej, Lina. Jag menade inte dig! Har man en liten bebis förstår jag att mobilen inte alltid är tillgänglig eller i prioritet. Jag kunde surt nog inte öppna mms-et du skickade men det beror nog på att jag inte hade installerat mms på min nya mobil. Nu har jag gjort det och hoppas att det ska funka senare.

    Ha det bra med lilla fröken!

     
  • At 2:55 em, Anonymous Anonym said…

    Va bra nu känns det mycket bättre!, det va en söt bild på Alma såklart i medelandet.

    Kram kram

     

Skicka en kommentar

<< Home