emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

måndag, september 18, 2006

Dax att Persson efterträds av en kvinna

Suck. Att Alliansen vann var väl inte direkt oväntat men såklart tråkigt. Är orolig för vad det kommer att innebära. Jämställdhetsfrågorna kommer hamna i skuggan. Klyftorna kommer att öka. De lär också privatisera hejvillt. Ett samhälle som jag inte vill leva i.

Bra att Göran Persson beslutat att avgå. Nu har vi ett gyllene tillfälle att få en kompetent kvinnlig partiledare som kan leda landets största parti och bli ny statsminister 2010!

3 Comments:

  • At 10:34 fm, Blogger Ninaw said…

    Hej, ja du har nog rätt i allt det där. Att klyforna kommer öka är lite läskigt. Privatiseringen oxå. De rika blir rikare de fattigare fattigare. De utslagna kommer ha svårt att kunna ta sig upp igen. Jämställdhetsfrågorna kommer kanske att hamna till sidan men jag tror dock inte att det kommer blir sämre än det är nu. Det är så otroligt mycket påtryckningar överallt ifrån och frågan är så stor i folks hjärtan. Den grejen oroar mig inte så mycket. Däremot kanske frågorna hade kommit framåt mer med det röda blocket.

    Ja, tror oxå en kvinna hade passat socialdemokraterna när de nu ska byta.

     
  • At 12:44 em, Anonymous Anonym said…

    Wanja Lundby-Wedin kanske?

     
  • At 11:31 em, Blogger Emma said…

    Nina:Skillnaden mellan vänsterblocket och Alliansen vad gäller jämställdhetsfrågan är att borgarna inte vill erkänna att det finns en strukturell diskriminering av kvinnor. De talar hellre om enskilda kvinnor och om punktinsatser. Det är attityder som behöver ändras. Men visst, jag håller med om att trycket från allmänheten är stort och jag tror att Fi kommer att jobba hårt för att väcka opinion utanför riksdagen.

    David: Ja, Wanja vore kanske ett bra alternativ men det lät inte som om hon var så tänd på den idén idag men det kanske kan förändras. Margot Wallström lät inte heller så sugen men de kanske väntar på att få mer stöd först.

     

Skicka en kommentar

<< Home