emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

söndag, januari 22, 2006

Bengt Ohlsson regerar

Idag visade Bengt Olsson återigen att han, trots sina långa meningar, briljerar som krönikör. Han har sina dalar men dagens krönika i DN På stan med rubriken: Sverige känns som ett stort föräldrarmöte, var verkligen bra. Trots att ögonen mina gick i kors av trötthet lyckades Benke få mig att skratta mellan teklunkarna. Lyckas inte länka till artikeln men han liknade motståndet mot trängselavgifterna, och många vuxnas syn på staten, med trotsiga tonåringar och surskallar på ett föräldrarmöte på ett rolig sätt.

"Det påminner om hur tonåringar är mot sina föräldrar: för det mesta handlar det om att fräsa ifrån och freda sig och förlöjliga och misstro och göra ner och låt mig vaaa. Men när tonåringen behöver hjälp med något, eller låna en hundring, då ska man dit genast, annars är man allt vidrigt man va nyss, plus en svikare.
På samma sätt ska staten bara vaa, och inte tafsa och övervaka och informera - men när konjunkturen vänder, när räntorna stiger eller sjunker för mycket eller charterflyget snöar inne eller fågelviruset flaxar norrut, då sitter vi med korsande armar och grymtar att vi inte har fått tillräcklig information."

Han uttrycker precis vad jag också tänkt på men inte riktigt lyckats formulera.