emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

tisdag, januari 17, 2006

Ateism - den nya trenden?

Idag undrar Bo Madestrand i en krönika i DN om ateism är den nya trenden. Han skriver om att tusentals italienare protesterade mot påvens inställning till aborter och homosexuella. Jättebra men behöver det verkligen ha med ateism att göra? Hoppas och tror att det finns många troende som inser att bibeln måste tolkas utifrån hur samhället ser ut idag. Att en gammal dammig bok inte kan säga allt (enligt mig ytterst lite) om hur vi ska leva idag. Blir rädd när jag hör bokstavstrogna hänvisa till Bibeln i alla lägen utan minsta reflektion. Kommer och tänka på ett gammat citat av Loesje. (Föreningen som sprider kloka budskap på affischer)

"Läs Bibeln, Mein kampf och Koranen men tänk själv."

Madestrand skriver också att han läst att ateister inte alls är mer pessimistiska eller olyckliga än troende. Tvärtom är ateister mer angelägna om att få ut det bästa av livet eftersom de/vi inte tror på ett liv efter döden. Har svårt att tro att man kan dra såna generella slutsatser om människor.

Ofta tänker jag på att jag borde gå ur kyrkan. Före jul gick mamma, pappa och lillebrorsan ur och tidigare min pojkvän. Jonas fick ett brev från vår församling där det stod att de kommer sakna honom som församlingsmedlem. Ha ha. Vilket skämt. Bara hans pengar i sånt fall för han har aldrig satt sin fot i den kyrkan. Vet inte varför jag tvekar egentligen. Jag tror ju inte på vad den står för. Visst, kyrkorna är fina kulturbyggnader, men jag vet inte om det är tillräckligt starkt argument ändå. Tror inte alla kyrkor kommer att rivas bara för att alla ateister går ur. Staten blir säkert en räddande ängel tillslut....

3 Comments:

  • At 9:53 em, Anonymous Anonym said…

    Bra Emma! Bra sagt, I like. Gå ur kyrkan. Jag hade funderat sen i åttan, så fick jag tummen ur i höstas. Håller med dej om det här med byggnaderna men samtidigt kan jag inte stödja en verksamhet som, enligt min åsikt, bygger allt på historier från en bok som mycket väl kan vara delvis helt påhittad. Dessutom tillåts inte homosexuella viga sig i kyrkan, ytterligare ett starkt argument. Hetsade upp mej lite här, det va skönt. Kram på dej Journalisten

     
  • At 10:12 em, Blogger Emma said…

    Tack! Ja, jag bara måste göra slag i saken snart. Borde inte va så stor grej. Ha det bra. Kram

     
  • At 2:32 em, Anonymous Anonym said…

    Jag var supertveksam att gå ur kyrkan eftersom jag gillar byggnaderna och känslan i kyrkor men min yngsta syrra lobbade hårt för att jag skulle gå ur så föll för det och gick ur. Gick du själv ur sen eller?

     

Skicka en kommentar

<< Home