emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

måndag, juni 04, 2007

Sandahl om fotbollskulturen

Ronnie Sandahl har skrivit en bra krönika appropå den avbrutna matchen mellan Danmark och Sverige. Det handlar inte om en enskild galen våldsverkare utan problemet är större än så och det måste ledarna haja. Bakom huliganen finns också en folkmassa.

Fotbollen har länge spatserat hand i hand med en machoindränkt våldskultur – som man ena sekunden hyllar, nästa sekund fördömer.

2 Comments:

  • At 7:28 em, Anonymous Anonym said…

    Du råkade visst länka till Skandiabanken och inte till Ronnie Sandahl... För övrigt tror jag inte att "huliganen" hade särskilt mycket stöd från den övriga publiken. Jag tror problemet främst är ett alkoholproblem, alkohol får folk att göra saker de inte skulle ha gjort annars. Man kan ju fråga sig hur vettigt det är att man i Danmark säljer starköl på fotbollsläktarna?...

     
  • At 8:27 em, Blogger Emma said…

    Oj, konstigt att det blev så fel. Nu har jag länkat om.

    Nej, kanske hade inte huliganen stöd av publiken men jag tror absolut att det hänger ihop med den kultur som finns bland många fotbollsfans. Skrika könsord och bråka efter matchen. Alkoholen skapar inte problemen utan bara förstärker dem.

     

Skicka en kommentar

<< Home