emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

lördag, april 07, 2007

Ifrågasätta livet

Långfredagens kväll har jag varit själv. Jag hade kunnat spelat Risk med Jonas och några till men brädspel, där man ska erövra länder, lockar mig inte. Det är ju det människor krigar om världen över. Makt över marker.

I stället har jag läst ut Bitterfittan av Maria Sveland. Den var lättläst och bra även om jag inte riktigt kunde köpa rubbet. (Hon målar upp en lite väl svartvit bild av hur män och kvinnor är.) Det jag undrade över mest var vad som handlade om henne och vad som var påhitt. Den är skriven i romanform men flera gånger skriver hon om jobb som hon gjort som journalist och det är ju precis det hon är på riktigt.

Det viktigaste budskapet i hennes bok tycker jag är att man alltid ska ställa sig frågan: Lever jag det liv jag vill leva? En fråga som är viktig men också stressande. Finns alltid en massa alternativ.